Przedstawiamy Państwu wiadomości nadesłane ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Gniewie. Tym razem uczniowie m.in. odwiedzili Warszawę, uczestniczyli w żywej lekcji historii oraz odbyli walkę bokserską.
WARTO POMAGAĆ
Od zawsze wpaja się nam, że warto pomagać… Tę zasadę wdrożyli w życie uczniowie z klasy VI d. Postanowili pomóc w zmaganiach matematycznych swoim młodszym kolegom z klasy Ib. Każdy z pierwszaków miał do pokonania trasę złożoną z 20 zadań, rolę przewodników matematycznych, przejęli szóstoklasiści. Trasa została pokonana błyskawicznie, najważniejsze jednak były emocje, związane z niecodzienną lekcją.
Katarzyna Hejnowska
Barbara Gacek Pek
PRZYRODA I MATEMATYKA W INNYM WYMIARZE
Uczestnicy zajęć rozwijających z przyrody – grupa „Badacze przyrody” oraz zajęć rozwijających z matematyki, realizowanych z projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 „Dziecko najlepsza inwestycja”, wyruszyli zgłębiać tajniki wiedzy na Uniwersytecie Gdańskim. Warsztaty poprowadzone przez Pana Marcina Kowalskiego miały jeden wspólny cel: zdefiniowanie czym jest matematyka w połączeniu z innymi naukami, a w szczególności ukazaniu jej związku ze światem przyrodniczym? Nasi uczniowie dowiedzieli się, że sama matematyka jest wynikiem obserwacji, przyjmowania różnych perspektyw i tworzenia alternatywnych wyjaśnień konkretnych obiektów, zbiorów, stanów emocjonalnych jednostki i wydarzeń. W trakcie 4 godzinnego spotkania 28 uczestników uzyskało odpowiedź: co to jest matematyka uściślona, gdzie można spotkać geometrię fraktalną w przyrodzie – jako „złotą spiralę”, jaki jest związek liczby fi ( ф ), tj. „złotego podziału” w anatomii człowieka? Czwarto-, piąto- i szóstoklasiści, którzy z pasją pogłębiają swoją swoją wiedzę i umiejętności zarówno z przyrody oraz matematyki, doskonale zauważyli ogromny związek tych dwóch jakże ważnych nauk. Matematyka w kombinatoryce genetycznej Punnetta, obliczenia matematyczne w badaniach zjawisk i eksperymentach biologicznych,są doskonałym dowodem na nierozerwalną całość matematyki z przyrody – jako ścisłych dziedzin naukowych.
M. Fandrejewska
KLASA VI A W WARSZAWIE
Nie zawsze wszystko wychodzi tak jak planujemy, dlatego ważna w dzisiejszych czasach jest umiejętność dostosowania się do nowej sytuacji. Początkowo planowaliśmy dostać się do Warszawy samolotem, jednak ze względu na odwołany lot pojechaliśmy tam Pendolino, a samolotem jeszcze polecimy... do Krakowa.
Naszą przygodę rozpoczęliśmy wcześnie rano na dworcu kolejowym w Tczewie. Trochę denerwowaliśmy się, ponieważ większość z nas podróżowała takim środkiem transportu po raz pierwszy, jednak jak mówią „do odważnych świat należny”. Kierując się to maksymą , z uśmiechami na twarzach rozpoczęliśmy naszą wyprawę.
W Warszawie czekał na nas Pan przewodnik Sebastian Łabęda, z którym tramwajami udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Na filmie 3D z lotu ptaka zobaczyliśmy jak bardzo zniszczona była nasza stolica po wojnie. Doświadczyliśmy jak mogli czuć się ludzie uciekający kanałami przed oprawcami i poznaliśmy wiele faktów dotyczących wojny oraz powstania. Muzeum wywarło na nas ogromne wrażenie i myślę, że pomogło zrozumieć jak wielką wartością są czasy pokoju . Powinniśmy być wdzięczni naszym przodkom, bo dzięki nim żyjemy w wolnej Polsce.
Z Muzeum Powstania Warszawskiego udaliśmy się na Stare Miasto. Po drodze mijaliśmy Grób Nieznanego Żołnierza, przed którym trwały przygotowania do uroczystości z okazji Święta Niepodległości. Zamek Królewski, Syrenka Warszawska, Katedra, Stare Miasto, Pałac Prezydencki – to tylko nieliczne obiekty, których historia jest niezwykle interesująca.
Następnym punktem programu był Sejm, w którym mieliśmy okazję przyjrzeć się pracy posłów na sali plenarnej. To było dla nas bardzo pouczające doświadczenie.
Trochę już głodni, metrem udaliśmy się do Biblioteki Uniwersyteckiej, gdzie czekał na nas pyszny posiłek.
Po krótkim odpoczynku udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik. Jest to ogromna hala doświadczania i rozumienia świata, koniecznie każdy powinien ją odwiedzić .
Po raz kolejny wsiedliśmy do metra i udaliśmy się do Złotych Tarasów. Było już ciemno, dlatego pięknie oświetlone drapacze chmur oraz Pałac Kultury i Nauki zrobiły na nas jeszcze większe wrażenie. Dowiedzieliśmy się również w którym miejscu Warszawy znajduje się mieszkanie Roberta Lewandowskiego. W Złotych Tarasach mieliśmy czas na posiłek oraz odpoczynek. Zmęczeni ale szczęśliwi wsiedliśmy do pociągu w drogę powrotną do Tczewa, gdzie czekali już na nas stęsknieni rodzice.
Serdecznie dziękuję za pomoc Siostrze Bartłomiei oraz Paniom : Ewie Majewskiej i Ewie Spiegiel.
mgr J. Piekarska
BADANIE EKOSYSTEMU LASU
W ramach zajęć rozwijających z przyrody z projektu „Dziecko najlepsza inwestycja” – uczniowie klas trzecich wykonali makiety przedstawiające jeden z najbardziej złożonych i najtrwalszych ekosystemów lądowych – las. Materiały niezbędne do wykonania makiet uczniowie zebrali podczas wycieczki do lasu. Spacerując po lesie dzieci dokonywały obserwacji, sporządzały notatki. Same zmagania techniczne poprzedziło opisywanie zebranych darów lasu.
Katarzyna Hejnowska
ROBIMY JESIENNE ZAPASY
W ramach zajęć rozwijających z przyrody z projektu „Dziecko najlepsza inwestycja” – uczniowie klas trzecich wykonali samodzielnie mus jabłkowy. Emocje towarzyszące robieniu własnych przetworów były ogromne. Dzieci samodzielnie od podstaw wykonały swój pierwszy mus w życiu, poznały sposoby przetwarzania jesiennych owoców i warzyw. Na szczęście nie były potrzebne plastry… Niestety przetwory dzieci nie dotrwały do zimy…
Katarzyna Hejnowska
ZARAŹ MNIE SWOJĄ PASJĄ
„Najsmutniejsi ludzie, to ci, którzy nie interesują się niczym głęboko.
Pasja i zadowolenie idą ze sobą w parze, a bez nich każde szczęście jest wyłącznie
chwilowe, nie ma bowiem bodźca, który by je podtrzymywał”.
W ramach bloku tematycznego „Zaraź mnie swoją pasją”, klasy VIC i VID, gościły p. Patryka Litkiewicza - trenera personalnego boksu i założyciela LITA BOXING CAMP.
Zajęcia rozpoczęły się krótką teorią na temat tej dyscypliny, a potem przeszliśmy do praktyki, czyli do treningu.
Historia ‘Lity’ udowadnia, że marzenia się spełniają. Pięściarz opowiadał, iż miłość do boksu narodziła się, gdy dostał pierwsze rękawice bokserskie-miał wtedy 5 lat.
Dzieciństwo spędził aktywnie: począwszy od boksowania się z rówieśnikami na boisku na ‘jedną rękawicę’ (nie było ich stać na komplet), po grę w piłkę nożną (od 2000 roku był zawodnikiem klubu piłkarskiego Wisła Tczew). W końcu w 2004 roku osiągnął swój cel i zapisał się na boks. Po roku trenowania zdobył Mistrzostwo Polski Młodzików. Po tym sukcesie pojawiły się następne: Mistrzostwo Pomorza, Puchar Polski i wiele wygranych turniejów międzynarodowych.
Bokser wspomina, że jego najlepszą zawodową walką było Mistrzostwo Europy, gdzie rywalizował z Michel’em Trabant’em –trzykrotnym Mistrzem Europy w boksie zawodowym.
Dzięki ciężkiej pracy, dostał szansę boksowania o Mistrzostwo Świata Federacji w jednej z najbardziej prestiżowych organizacji WBO (World Boxing Organization) na Węgrzech. Biorąc udział w międzynarodowych turniejach zwiedził spory kawałek świata.
Bilans ‘Lity’ to 28 walk- 18 wygranych, w tym 11 przez K.O (nokaut) i 10 przegranych.
Zapytany, co daje boks, odpowiada: „ To pasja, która nauczyła mnie pokory, szacunku do człowieka i wytrwałości w dążeniu do celu. Wymaga wielu wyrzeczeń, ale bez nich nie można osiągnąć sukcesu”.
Dziękujemy serdecznie p. Patrykowi, że zgodził się przybliżyć nam swoją pasję. Gratulujemy Dominikowi Niemiec umiejętności, których nabył pod okiem ‘Lity’.
Wyrazy wdzięczności również dla p. Karola Niemiec za pomoc w organizacji spotkania.
Anna Dłużewska
Polska sarmacka – żywa lekcja historii
24.11.2017 r. kolejny raz gościliśmy w progach naszej szkoły Pana Jacentego z Ordowa, który przybył do nas aby zaprezentować życie Polaków w czasach Polski szlacheckiej. Pan Jacenty nie tylko opowiadał, ale angażował dzieci do licznych scenek. Można było przenieść się w dawne czasy i poczuć się bogatym magnatem w pięknym stroju, husarzem walczącym w licznych bitwach, a nawet zwykłym chłopem pańszczyźnianym, który z sierpem w ręku kosi zboże lub zakuty w dyby jest chłostany przez pana. Po zakończeniu przedstawienia uczniowie ustawiali się w długie kolejki aby ubrać się w zbroję husarską lub dać zakuć się dyby.
H. Pietrusińska
Więcej zdjęć na: https://www.facebook.com/pg/GminaGniew/photos/?tab=album&album_id=1513999488648857
Strona sfinansowana została ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w ramach konkursu na budowę strony internetowej oraz dostosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Urząd Miasta i Gminy Gniew
Plac Grunwaldzki 1, 83-140 Gniew
pon., wt., czw. 7.30-15.30
śr. 7.30-17.00
pt. 7.30-14.00
tel. 58 530 79 19;
fax 58 530 79 40
e-mail: sekretariat@gniew.pl
DANE DO FAKTURY
Gmina Gniew
NIP 593 10 05 516
REGON 191675296
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /34gu04waml/skrytka