Z dniem 1 kwietnia rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Realizacja spisu zaplanowana jest do 30 września 2021 roku.
Spis obejmuje wszystkich mieszkańców Polski – zarówno Polaków, jak i cudzoziemców, a także stałych mieszkańców Polski przebywających w czasie spisu za granicą.
Jak dokonać spisu?
Podstawową metodą spisu jest samospis przez internet, którego można dokonać za pośrednictwem strony www.spis.gov.pl.
W przypadku braku możliwości dokonania samospisu internetowego należy skorzystać z metod uzupełniających: zadzwonić na infolinię: 22 279 99 99 i spisać się przez telefon.
Brak dokonania spisu przez Internet oraz telefon, skutkować będzie podjęciem kontaktu telefonicznego lub bezpośredniego przez rachmistrza w celu przeprowadzenia spisu. Jeżeli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, odbędą się wizyty domowe rachmistrzów podczas, których zachowane będą wszelkie zasady sanitarno-epidemiczne tj. zasłanianie ust oraz nosa, dezynfekcja rąk oraz utrzymywanie dystansu społecznego.
Ponadto w Urzędzie Miasta i Gminy w Gniewie jest utworzone stanowisko komputerowe dla osób nieposiadających dostępu do Internetu, które chcą się spisać samodzielnie przez internet.
Co należy podać?
Każda osoba objęta spisem jest zobowiązana udzielić szczegółowe informacje z zakresu ośmiu dziedzin: niepełnosprawność, demografia, aktywność ekonomiczna, wykształcenie, migracje, charakterystyka etniczno-kulturowa, gospodarstwa domowe i rodziny, a także stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych. Informacje za osoby małoletnie przedstawiają ich opiekunowie prawni.
Ustawowy obowiązek
Zgodnie z ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. nie można odmówić przekazania danych. Dane jednostkowe zbierane i gromadzone w badaniach przeprowadzanych w ramach statystyki publicznej są poufne i podlegają szczególnej ochronie. Pracownicy statystyki publicznej są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy statystycznej. Zebrane dane posłużą do prowadzenia statystyk i analiz. Warto podkreślić, że na podstawie sporządzonych statystyk i analiz będą podejmowane najważniejsze decyzje dotyczące kwestii gospodarczych i społecznych.
Podstawą prawną do przeprowadzenia Spisu jest Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Każde z państw członkowskich Unii Europejskiej jest zobowiązane do przedstawienia wyczerpujących danych dotyczących ludności i mieszkań. Działanie należy ponawiać co 10 lat. Poprzedni spis ludności przeprowadzono w 2011 roku.
Poniżej przedstawiona zostaje część pytań, na które należy odpowiedzieć podczas wypełniania ankiety spisowej:
Chcesz dowiedzieć się szczegółowo, o co zostaniesz zapytany podczas spisu? Zapoznać się z ustawą spisową? Zweryfikować rachmistrza? Wejdź na spis.gov.pl i bądź na bieżąco! Wszelkie pytania oraz wątpliwości można zgłaszać na specjalnej infolinii Urzędu Statystycznego pod numerem 22 279 99 99 oraz w Urzędzie Miasta i Gminy w Gniewie.
Strona sfinansowana została ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w ramach konkursu na budowę strony internetowej oraz dostosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Urząd Miasta i Gminy Gniew
Plac Grunwaldzki 1, 83-140 Gniew
pon., wt., czw. 7.30-15.30
śr. 7.30-17.00
pt. 7.30-14.00
tel. 58 530 79 19;
fax 58 530 79 40
e-mail: sekretariat@gniew.pl
DANE DO FAKTURY
Gmina Gniew
NIP 593 10 05 516
REGON 191675296
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /34gu04waml/skrytka