W czwartek, 21 sierpnia rozpoczął się nabór wniosków o dotacje dla małych i średnich organizacji pozarządowych oraz minimum 3-osobowych grup mieszkańców z Pomorza (spoza Gdańska i Gdyni). Ruszył konkurs w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY – Moc Małych Społeczności. Można ubiegać się o dofinansowanie w wysokości od 5 000 do 10 000 zł na realizację lokalnych inicjatyw. W trakcie naboru przewidziano spotkania informacyjne, konsultacje oraz pomoc przy pisaniu wniosków.
Celem konkursu jest wzmacnianie więzi lokalnych oraz budowanie odporności społecznej, czyli umiejętności współdziałania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach kryzysowych. Nabór jest skierowany do małych i średnich organizacji pozarządowych (o rocznym przychodzie do 200 tys. zł w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców) oraz grup nieformalnych mieszkańców: fundacji, stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich, OSP, klubów sportowych, rad rodziców, klubów seniora, drużyn harcerskich i innych – wystarczy, że zbierzecie się w minimum 3 osoby.
W konkursie można uzyskać od 5 000 do 10 000 zł. Pieniądze można przeznaczyć między innymi na:
zakup materiałów i sprzętu potrzebnych do działania,
organizację wydarzeń, warsztatów i spotkań, szkoleń,
promocję i dotarcie do mieszkańców, organizację kampanii.
Premiowane będą przede wszystkim inicjatywy, które angażują mieszkańców w życie lokalne, wzmacniają więzi i poczucie wspólnoty, rozwijają lokalną odporność społeczną oraz odpowiadają na realne potrzeby danej społeczności.
Przykładowe inicjatywy:
powołanie i szkolenie zespołu kryzysowego (sołtysi, radni, OSP, aktywni mieszkańcy),
tworzenie sąsiedzkich grup wsparcia, wymiana kontaktów, pomoc osobom starszym, samotnym czy z niepełnosprawnościami,
przeprowadzenie kampanii informacyjnej, wydarzenia lokalnego np. na temat zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
przeprowadzenie szkolenia ludności, treningi reagowania kryzysowego dla mieszkańców (np. warsztaty z zakresu pierwszej pomocy, reagowanie w sytuacjach klęsk żywiołowych, wypadków czy pożarów),
tworzenie poradników dotyczących rekrutacji wolontariuszy lub postępowania w przypadku blackoutu,
zmapowanie zasobów lokalnych – stworzenie wewnętrznej mapy kompetencji i zasobów (np. agregaty, personel medyczny na terenie gminy, rejestr wolontariuszy),
organizacja gier miejskich, symulacji sytuacji kryzysowych (np. ewakuacja, przerwa w dostawie prądu), celem budowania świadomości i gotowości,
tworzenie punktów widoczności lokalnej – np. tablice ogłoszeń na przystanku, Oznaczenie dróg ewakuacyjnych i punktów zbiórki.
Zaplanowane działania muszą zostać przeprowadzone między 16 września a 16 listopada 2025.
Konkurs daje nie tylko pieniądze, ale też wsparcie animatora, szkolenia i konsultacje, tak by pomysły mogły rozwinąć skrzydła i realnie zmienić życie mieszkańców. Oprócz dofinansowania wnioskodawcy mogą liczyć na pomoc na każdym etapie: od pomysłu, przez wypełnienie wniosku, wsparcie w trakcie realizacji, aż po rozliczenie projektu. Dodatkowo zapewnione są szkolenia z organizacji wydarzeń, promocji, pozyskiwania środków i partnerstw, pracy zespołowej i dostępności działań - wszystko co umożliwi skuteczną realizację inicjatyw mających realny wpływ na życie mieszkańców.
Wnioski należy złożyć za pomocą prostego generatora on-line na stronie: witkac.pl. W przypadku problemów z dostępem do internetu czy obsługą systemu lokalni Operatorzy służą pomocą.
Regulamin konkursu i pozostałe dokumenty znajdziesz na stronie Funduszu: akumulatorspoleczny.pl/konkursy/mms/ oraz lokalnego Operatora – w powiecie tczewskim Fundacja Pokolenia: fundacjapokolenia.pl/konkurs-akumulator-spoleczny-moc-malych-spolecznosci/.
Bieżące informacje są także na profilach: facebook.com/akumulatorspoleczny i instagram.com/fundusz_akumulator_spoleczny/.
Masz pytania dotyczące konkursu lub realizacji projektów? Potrzebujesz pomocy w obsłudze generatora wniosków? Weź udział w spotkaniu informacyjno-szkoleniowym:
25.08 (poniedziałek) o 16:30 TCZEW – Fundacja Pokolenia (ul. Obrońców Westerplatte 6)
Masz pomysł? Chcesz umówić się na doradztwo indywidualne? Operator zachęca do korzystania z możliwości bezpłatnych konsultacji – animatorzy programu pomogą dopracować Wasze projekty i wnioski o dofinansowanie. Kontakt: tel. 58 352 45 46, e-mail: akumulatorspoleczny@fundacjapokolenia.pl, FB: facebook.com/fundacja.pokolenia, IG: instagram.com/fundacjapokolenia/. Istnieje możliwość spotkania on-line lub osobistego w biurze Fundacji Pokolenia w Tczewie/w terenie (po wcześniejszym umówieniu).
Konkurs „AKUMULATOR SPOŁECZNY – Moc Małych Społeczności” został objęty Patronatem Honorowym Wojewody Pomorskiej Beaty Rutkiewicz i Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka oraz Patronatem Medialnym Dziennika Bałtyckiego, naszemiasto.pl i Radio Kaszebe.
Zadanie finansowane przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Wsparcia Organizacji Pozarządowych MOC MAŁYCH SPOŁECZNOŚCI
Strona sfinansowana została ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w ramach konkursu na budowę strony internetowej oraz dostosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Urząd Miasta i Gminy Gniew
Plac Grunwaldzki 1, 83-140 Gniew
pon., wt., czw. 7.30-15.30
śr. 7.30-17.00
pt. 7.30-14.00
tel. 58 530 79 19;
fax 58 530 79 40
e-mail: sekretariat@gniew.pl
DANE DO FAKTURY
Gmina Gniew
NIP 593 10 05 516
REGON 191675296
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /34gu04waml/skrytka